عیب یابی شبکه کامپیوتری

راهنمای عیب یابی شبکه کامپیوتری و رفع آنها

در مقاله قبلی، اطلاعات مفیدی در رابطه با انواع شبکه های کامپیوتری در اخیتارتان قرار دادیم. اما به دلیل تنوع سخت افزار شبکه ، پیکربندی شبکه، سیستم عامل‌ها و تنظیمات، احتمال بروز انواع مشکل و خطا در این سیستم وجود دارد. به دلیل سوالات متعددی که از متخصصین امداد آی تی در زمینه خدمات شبکه و رفع مشکلات موجود داشته‌اید، در این مقاله قصد داریم به موضوع راهنمای عیب یابی شبکه کامپیوتری بپردازیم.

توجه: شرکت امداد آی تی در زمینه ارائه خدمات شبکه در تهران ، خدمات کامپیوتر در محل و … در حال فعالیت می باشد. شما می توانید از طریق شماره ۰۲۱۲۸۴۲۶۸۶۸ در هر ساعت از شبانه روز با متخصصین ما در ارتباط باشید.

عیب یابی شبکه کامپیوتری چگونه انجام می شود؟

انواع شبکه های کامپیوتری ، در گذر زمان دچار انواع مشکلات زیرساختی و خطاهای عملکردی می‌شوند. اما چگونه می‌توان این مشکلات را شناسایی و رفع کرد!؟ در ادامه ما مهمترین مواردی که به شما در عیب یابی شبکه کامپیوتری کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم. تا در صورت وجود مشکل، قبل از رسیدن متخصصین خدمات شبکه، خودتان بررسی‌های لازم را انجام دهید.

بررسی منابع آداپتور در انواع شبکه کامپیوتری

مدیریت و بررسی آداپتورهای یک شبکه را اصلا پشت گوش نیاندازید. در بسیاری از موارد، مشکلات یک شبکه، به خاطر وجود مشکل در بخش آداپتور می‌باشد. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آداپتور شبکه را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که سیستم‌های مختلف آن را شناسایی و تایید کرده‌اند.

جهت عیب یابی شبکه کامپیوتری از این طریق، در ویندوز وارد بخش Device Manager شده و اطمینان حاصل کنید که هیچ پیغام خطایی در این بخش وجود ندارد.

انواع شبکه های کامپیوتری

در صورتی که در این بخش با پیغام خطا مواجه شدید و یا آداپتور به عنوان Other device شناسایی شد، احتمالا درایور شبکه به درستی در سیستم شما نصب نشده است. برای رفع این مشکل، از طریق ویندوز درایور قبلی را پاک کرده و مجددا آن را نصب نمایید. بعد از آن سیستم را ری استارت (راه اندازی مجدد) کنید. اگر بعد از انجام این کار، ویندوز کارت شبکه را شناسایی کرد اما همچنان هم قادر به شناسایی درایور نبود، آخرین درایور شبکه را ار سایت سازنده لپتاپ یا کامپیوتر دانلود کرده و نصب نمایید.

بررسی اتصلات سیستم های موجود در شبکه

در این روش جهت بررسی و عیب یابی شبکه کامپیوتری ، باید شبکه را به دو بخش بی سیم و سیمی تقسیم نماییم.

شبکه سیمی

پورت LAN اترنت

در شبکه سیمی، باید اطمینان حاصل کنید که کابل شبکه به درستی جا رفته و چراغ ها (LED) به درستی روشن شده‌اند.

اگر این یک شبکه سیمی است، اطمینان حاصل کنید که کابل شبکه به درستی وصل شده است و مطمئن شوید که LED های موجود در جک شبکه به درستی روشن شده‌اند. به عنوان مثال، در صورتی که چراغ سبز ممتد باشد، به این معنا است که اتصال به درستی برقرار شده و مشکلی نیست. در صورتی که چراغ سبز، چشمک زن است، به این معناست که سیستم در حال انتقال یا دریافت داده است. در تصویر نمونه‌ای از درگاه LAN با دو نشانگر LED در کنار پورت RJ-45 نشان داده شده است.

عکس

بنابراین، در صورتی که هیچ چراغی در این بخش روشن نباشد و یا رنگ آن قرمز یا نارنجی باشد، احتمال وجود مشکل در برقراری ارتباط، وجود دارد. در صورتی که در حال استفاده از یک شبکه محلی هستید، جهت بررسی و عیب یابی شبکه کامپیوتری باید هاب، سوییچ یا روتر را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که تمامی اتصالات محکم و درست بسته شده‌اند. در صورتی که بعد از بررسی بررسی اتصالات، چراغ‌ها همچنان با مشکل رو به رو بودند، باید آداپتور شبکه ، پورت یا کابل بررسی شوند.

 شبکه بی سیم

دکمه Wi-Fi در لپ تاپ

در صورتی که از شبکه بی سیم با شبکه بی سیم استفاده می‌کنید، جهت بررسی و عیب یابی شبکه کامپیوتری باید به دنبال دکمه Wi-Fi در لپ تاپ باشید. گاهی اوقات دلیل وجود مشکل در برقراری ارتباط، خاموش بودن وای فای می‌باشد. چرا که برخی از لپ تاپ‌ها، دارای دکمه وای فای بوده که وصل نبودن آن، موجب عدم برقراری ارتباط می‌شود. دکمه Wi-Fi اغلب در بالای صفحه کلید یا لبه جلوی لپ تاپ قرار دارد. در تصاویر زیر نمونه‌هایی از دکمه وای فای در لپ تاپ‌های مختلف، نشان داده شده است.

اگر دکمه روشن است ، با کلیک راست روی نماد شبکه در قسمت اعلان ویندوز و کلیک بر روی ” Connect to a network” به وای فای مورد نظرتان متصل شوید. برخی مواقع، به دلیل اشتباه وارد کردن رمز، اتصال به شبکه به درستی انجام نمی‌شود.

عیب یابی شبکه

خرابی آداپتور

بررسی کنید که کارت شبکه با استفاده از دستور پینگ قادر به پینگ کردن خود است. کاربران ویندوز می‌توانند با استفاده از Windows command ، پینگ را انجام دهند. جهت انجام پینگ کارت شبکه یا هاست محلی، می توانید از یکی از دستورات زیر استفاده کنید:

ping 127.0.0.1 / ping localhost

در صورتی که با اجرای هر یک از این دستورات با خطا مواجه شدید، احتمال اینکه کارت شبکه به صورت فیزیکی درست نصب نشده و یا درایورها مشکل دارند، وجود دارد. برای اطمینان از سالم بودن کارت شبکه، می توانید آن را جدا کرده و دوباره نصب کنید. در رابطه با درایورها نیز می توانید جدیدترین ورژن آنها را از سایت تولید کننده لپتاپ دانلود نمایید.

اطمنیان از اتصال به روتر

اگر تمام مراحل بالا را انجام داده و نتیجه نگرفته و شبکه‌ای که به آن متصل شده‌اید روتر دارد، اطمینان حاصل کنید که با اجرای دستورات زیر، کامپیوتر به روتر متصل می‌شود:

تعیین آدرس روترها

با استفاده از دستور ipconfig (یا دستور ifconfig برای لینوکس) ، آدرس روتر را با مراجعه به آدرس Gateway مشخص کنید. در زیر مراحل برای کاربران Microsoft Windows آورده شده است. کاربران لینوکس می‌توانند ipconfig را برای ifconfig جایگزین کنند.

پنجره Windows command را باز کنید. در خط فرمان ، ipconfig را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. خروجی باشید چیزی شبیه عبارات زیر باشد:

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : computerhope.com.

IP Address. . . . . . . . . . . . : ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۰۳

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰

Default Gateway . . . . . . . . . : ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱

Default Gateway آدرس روتر شماست. بیشتر روترهای خانگی دارای آدرس Gateway هستند که با آدرس ۱۹۲٫۱۶۸ شروع می‌شود ، مانند آدرس نشان داده شده در بالا. با فرض اینکه آدرس Gateway شما ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ است ، سعی کنید روتر را پینگ کنید تا ببینید که آیا می‌تواند با اجرای دستور زیر اطلاعات را ارسال و دریافت کند.

ping 192.168.1.1

در صورتی که با انجام این کار پاسخ دریافت کردید، پس اتصال بین روتر و رایانه به درستی برقرار شده است. در غیر این صورت، یا روتر به درستی تنظیم نشده و یا ارتباط درستی با آن برقرار نشدن است. جهت تنظیم مجدد روتر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سیستم را خاموش کنید.
  • به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه، برق مودم را قطع کرده و مجددا وصل نمایید.
  • مجددا سیستم را روشن نمایید.
  • در صورتی که اتصال برقرار نشد، از کابل اترنت برای اتصال به شبکه استفاده کنید.

نتیجه گیری

برای عیب یابی شبکه کامپیوتری و رفع آنها روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره شد. اما در برخی موارد، مشکل اتصال به انواع شبکه های کامپیوتری ، با روش‌های گفته شده به سادگی رفع نمی‌شود. در این صورت شما می‌توانید از خدمات کامپیوتری در محل مانند شرکت امداد آی تی استفاده کنید. جهت رفع انواع مشکلات کامپیوتر در تهران ، با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۶۸۶۸ تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *