تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه
آشنایی با تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه برای سازمانها، شرکتها و ادارات و آموزشگاههای بزرگ در سطح شهرهای بزرگی مثل تهران بسیار ضروری و الزامی به نظر میرسد. خدمات شبکه در تهران با وجود یک شبکه کامپیوتری و نصب و راه اندازی شبکه برای شرکتها و ادارات و دفاتر کاری برای برقراری ارتباط بین کارمندان به جای استفاده از روشهای قدیمی مثل ثبت اطلاعات مکتوب و کاغذ بازی از روش شبکه امکان پذیر است، تا به صورت همزمان تمامی کارمندان بتوانند به اطلاعات درج شده دسترسی داشته باشند و برای پیشبرد اهداف تعیین شده از آنها و مزایای شبکه استفاده کنند، در این شبکه ممکن است انواع لوازم جانبی دیگر نیز استفاده شود زمانی که اجرای شبکه کامپیوتری و استفاده از آن در سیستم یک سازمان با خرابی و از کار افتادن روبرو شود باعث اختلال اساسی در کار سازمان میشود. پس با این وجود ما به شرکت پشتیبان شبکههای کامپیوتری و آشنایی با تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه برای ارائه خدمات پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری بسیار نیازمندیم.
در حوزه خدمات و تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه، پیچیدگی و تعداد زیاد خدمات به همراه جزئیات، نرخها و تعرفههای متفاوت وجود دارد. دلیل قیمتهای متفاوت در تعرفه قرارداد پشتیبانی هر شرکتی که در این زمینه فعالیت میکند خدمات خاص آن شرکت است که به عنوان معیارهای اصلی برای تعیین تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه های کامپیوتری در نظر گرفته میشود.
صاحبان کسب و کار معمولاً به دنبال دو اصل مهم هستند، کی کمترین هزینه برای نگهداری و پشتیبانی شبکه خود و دیگری افزایش زمان کار مفید کارکنانشان بدون وجود مشکلات شبکه. حال این سوال مطرح میشود که چطور میتوانیم بهترین و مناسبترین خدمات شبکه را با بهترین قیمت دریافت کنیم؟
عوامل با اهمیت و تاثیر گذار در قیمت خدمات و تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه
میزان تجهیزات شبکه و تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه
از عوامل تاثیر گذار در قیمتگذاری خدمات پشتیبانی شبکه، تعداد کامپیوترها، پرینترها، سرورها و سایر تجهیزات سختافزاری که به پشتیبانی نیاز دارند است. متخصص شبکه با توجه به زمانی که برای بررسی و عیب یابی هر کدام از این وسایل صرف میکند به قیمتگذاری و تعیین تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه میپردازد.
نرمافزارهای موجود در شبکه
میزان دستگاههایی که تحت شبکه در حال فعالیت هستند و همچنین نرمافزارهایی که برای مدیریت هریک از آنها استفاده میشود از جمله مواردی هستند که پیچیدهتر بودن هریک از آنها مانند اکتیودایرکتوری، DHCP، فایروالهای نرم افزاری، سرویسهای مانیتورینگ، هزینه مجازی سازی سرور و کلاینت، در قیمتپشتیبانی شبکه های کامپیوتری تاثیر گذار است. زیرا هر کدام به تخصص خاص و صرف زمان مشخصی نیاز دارند و میتوانند هزینه و تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه را بالاتر ببرند.
میزان مراجعه پشتیبان شبکه
میزان مراجعه و حضور کارشناس شبکه در ماه به نیاز کارفرما بستگی دارد. این دفعات مراجعه و زمان حضور کارشناس در هزینه پشتیبانی شبکه و نوع تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه تاثیر به سزایی دارد.
مسافت و طول مسیر کارشناس پشتیبانی شبکه
معمولا بعد فاصله و مسافتی که باید طی شود تحت عنوان هزینههای رفتوآمد ذکر میشود و بر قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری موثر است.
پیچیدگی سختافزاری شبکه
هر یک از دستگاههایی که در شبکه به کار برده میشوند دارای تکنولوزی و فناوری خاصی میباشند. به طبع، همین موضوع برای پشتیبانی و تعمیر هریک از آنها به یک کارشناس متخصص نیاز است. هرچه تعداد کارشناسان به کار گرفته شده افزایش یابد و مهارتهای آنها تخصصیتر باشد هزینههای تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه نیز بیشتر خواهد شد.
نحوه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه و تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه
نحوه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه میتواند هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری انجام شود. واضح است که در حالت غیرحضوری کارشناس در محل حاضر نمیشود و زمان کمتری صرف عیب یابی میشود، پس کارفرما هزینه کمتری میپردازد.
توجه داشته باشید که قیمت خدمات پشتیبانی شبکه بسته به عوامل گوناگون متفاوت است. چون هزینه خدمات پشتیبانی شبکه برای هر کسبوکاری متغیر است و باید با توجه به شرایط، نیازها و درخواستهای مشتری قیمتگذاری تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه انجام شود. پس هزینه پشتیبانی شبکه شما به قراردادی که بین شما و کارشناس پیشتیبان شبکه و مفادی که در آن قرار داد ذکر شده است بستگی دارد. هرچه سازمان شما گستردهتر باشد و یا تعداد دفاتر کاری و شعب شرکت شما بیشتر باشد هزینه بیشتر خواهد بود، مثلا هزینه پشتیبانی یک شرکت با میزان تجهیزات تعیین شده میتواند از یک مجموعه با دفاتر جداگانه ولی با همان میزان تجهیزات کمتر باشد.
تعیین تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه به صورت از قبل تعیین شده امری غیر حرفهای است. هر شبکهای ویژگیها و نیازهای خاص خود را دارد که پس از بازدید دقیق، قیمت آن مشخص میشود. تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه برای یک مجموعه توسط متخصص پس از بازدید از مجموعه، بررسی و گفتوگو با کارفرما در اختیار وی قرار میگیرد و عوامل بسیار زیادی در این مورد دخیل هستند.
نگهداری تجهیزات شبکه و پشتیبانی سختافزار، شما را از تمامی هزینههای غیرقابل پیشبینی و خرابی مصون نگه میدارد و بهرهوری شما در کسب و کارتان را افزایش میدهد که توجه به این نکته مهم نیز ضروری است.
زمان تنظیم قرارداد پشتیبانی شبکه نکات متعددی و مهمی در تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه قید میشود. اگر شرکت به یک پشتیبانی شبکه به صورت دائم نیاز داشته باشد. قرارداد دائمی تنظیم میشود و بر اساس قرارداد فرد برای مدتی مشخص باید در شرکت حاضر شود یا از راه دور بر شبکه کنترل داشته باشد در این صورت معمولاً قیمت قرارداد پشتیبانی شبکه به شکل حقوق ماهیانه مشخص میشود و مبلغ آن نیز بر اساس دستمزد معمول بازار این حوزه تعیین میشود. میزان این حقوق با توجه به وسعت شبکه ممکن است متغیر باشد. مثلا اگر تعداد لوازم الکترونیکی و کامپیوترهای متصل به شبکه بیشتر باشد پس کار متخصصی که به عنوان پشتیبانی شبکه در استخدام شرکت در آمده هم بیشتر خواهد بود و طبیعتا مبلغ قرار داد هم افزایش مییابد.
برخی از شرکتها یا موسسات ممکن است به بازدید دورهای نیاز داشته باشند و ترجیح دهند فرد متخصص جهت پشتیبانی شبکه و بررسی بخشهای امنیتی یا … به صورت دورهای خدمات ارائه دهد و مثلاً ماهی دو باراین کارها را برای شرکت انجام دهد پس قراردادی بین این دو طرف منعقد میشود و هزینههای رفت و برگشت، میزان ساعت کاری و … در آن قرار داد ثبت میشود تا تعهدات دو طرف کاملاً شفاف و بدون هیچ ابهامی باشد.
اگر در مواقعی خاص بخش فناوری اطلاعات یا متخصص حاضر در این بخش قادر به رفع مشکل شبکه نباشد و نیاز به دریافت کمک از شرکتهای خدماتی مربوط به پشتیبانی شبکه باشد نیز در این موارد معمولاً بر اساس ساعت کار یا به صورت روزانه یا تعرفهی رایج کاری هزینهها مشخص و توسط شرکت پرداخت میشود. معمولا برای بازرسی یک مرحلهای قراردادی منعقد نمیشود زیرا هزینه خدمات در همان روز به حساب فرد یا شرکت پشتیبان شبکه واریز میشود و مدت همکاری تمام میشود.
روشهای گوناگون قیمتگذاری و مبلغ قرارداد پشتیبانی شبکه
تعرفه پشتیبانی شبکه از طریق نظارت از راه دور
قیمتگذاری تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه این مدل یعنی خدمات پشتیبانی شبکه تنها از طریق نظارت بر شبکه و هشدار تعیین میشود. مثلا برای یک شرکت کوچک شامل آپدیت نرم افزارها، آنتی ویروسها و آنتی اسپمها، پشتیبان گیری از راه دور و یا Disk Optimisation است و به صورت ماهانه پرداخت و تسویه میشود. اگر شرکتی سرویسها و خدمات درخواستی اضافهتری بخواهد به صورت جداگانه پرداخت مربوط به خدمات اضافه انجام میشود.
تعرفه پشتیبانی شبکه به ازای میزان کاربران
برخی از شرکتهای خدمات پشتیبانی شبکه، یک تعرفه خدمات ثابت و مشخص شده را بر اساس تعداد کاربران یک شرکت برای هر ماه مشخص میکنند. این نوع قیمتگذاری پشتیبانی شبکه ساده است و طرفداران زیادی دارد و برای شرکتهای کوچکی که بودجه محدودی دارند مناسب است. استفاده از این روش برنامه ریزی و تخمین هزینههای آی تی زمانی که کارفرما با افزایش نیروی کار مواجه میشود آسانتر است.
تعرفه پشتیبانی شبکه به ازای تعداد تجهیزات شبکه
مدل دیگری نیز برای قیمتگذاری تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی شبکه استفاده میشود، و آن تعرفه پشتیبانی به ازای تعداد دستگاهها مانند کامپیوتر، لپ تاپ، سرور و… است. در این روش معمولاً بر اساس هر نوع دستگاه یک قیمت ثابت در نظر گرفته میشود. لحاظ کردن هزینه پشتیبانی سرور در این مرحله نیز اهمیت به سزایی دارد.
تعرفه پشتیبانی شبکه بر اساس بسته های خدمات
شرکت پشتیبان شبکه در این روش چند نوع بسته و با مجموعهای از خدمات متناسب با هم ارائه میدهد. دسته بندی این بستهها متناسب با بزرگی شرکتها و تعداد تجهیزات است. برای نام گذاری این بستهها از نامهایی همچون بستههای برنزی، نقرهای و طلایی استفاده میشود .این روش از شایعترین مدلهای قیمتگذاری است، اما لازم به ذکر است که مشکلات نیز دارد و هر کدام از این بستهها دارای محدودیتهایی هستند.
به صرفه بودن یا نبودن استخدام متخصص شبکه
در ادارات کارمندان دارای تخصص هستند و اکثر کارهای امروزی با اینترنت و کامپیوتر انجام میشود و درصورتی که این شبکه به درستی کار نکند یا خللی در آن ایجاد شود، روال کاری دچار مشکل میشود. پس وجود یک پشتیبان شبکه که تخصص کاملی در زمینهی نرم افزار و سخت افزار داشته باشد میتواند مفید باشد تا به صورت مرتب به بازرسی از شبکه بپردازد و در صورت بروز ایراد در کارکرد شبکه نیز سریعا آن را حل نماید. اما امروزه اکثر شرکتها و سازمانها برای کاهش هزینههای خود به جای استخدام نیروی تمام وقت برای فعالیتهای کامپیوتر و شبکه و سرور خود، این خدمات را به یک شرکت پیمانکار برون سپاری میکنند
زیرا استفاده از این روش بسیار برای آنها سودمند است. برون سپاری در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در سازمانها یک گزینه و یک ضروت استراتژیک است تا سازمانها بتوانند بر وظایف اصلی خود متمرکز باشند و هزینههای عملیاتی و ریسک فناوری را کاهش دهند و منابع برون سازمانی را در جهت خدمت رسانی به اهداف سازمانی خود قرار دهند.
خدمات پشتیبانی شبکه به شرکتهای متخصص در تمام دنیا برونسپاری میشود زیرا با برون سپاری واحد IT ، واحدهای دیگر روی کار خود متمرکزتر عمل میکنند. با برون سپاری این کار، شما خطر بیانگیزگی پرسنل بعد از گذشت مدتی کار را از بین خواهید برد. توجه داشته باشید که وجود یک تیم متخصص بهتر از یک شخص استخدام شده میتواند امنیت اطلاعات شما را تضمین کند. در تیم پشتیبان شبکه خلاقیت بیشتری به چشم میخورد و وجود خلاقیت بیشتر به رشد کسب و کار شما کمک مضاعفی میکند. در ضمن تیم متخصص با ارائه راهکارهای مناسب رونق کسب و کار شما را افزایش میدهد. پس با توجه به موارد ذکر شده برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه از هر لحاظ به صرفهتر و مفیدتر خواهد بود.
موارد خاص پشتیبانی شبکه و هزینه پشتیبانی شبکه های کامپیوتری
در برخی از شرکتها و ادارات، اطلاعات جنبه امنیتی و سری دارند و هر کسی نمیتواند وارد شبکه شود و به دستکاری آن بپردازد. معمولاً در این مواقع خاص افرادی که به صورت استخدامی و طبق شرایط و ضوابط خاص کار میکنند به کمک شرکت میآیند. این فرد دارای مسئولیت و تعهدات سنگینی به دلیل حساسیت کاری هستند. در ضمن برای این موارد مبلغ قرارداد و تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه به علت حساس بودن کار آن ها بالاتر است زیرا خدماتی خاصتری توسط آنها ارائه میشود.
نتیجه گیری
خدمات پشتیبانی شبکه فقط بر کل شبکه تاثیر ندارد، بلکه در تنظیم و مدیریت اجزایی که آن را تشکیل میدهند نیز متمرکز است. امروزه وجود کامپیوترها برای تمامی کسب و کارها امری حیاتی و غیر قابل انکار است پس صرف هزینه نگهداری و پشتیبانی برای این سیستمها جز هزینههای ضروری یک کسب و کار به شمار میرود. بهتر است با انتخاب مناسبترین هزینه نگهداری کامپیوتر، مشکلات شبکههای کامپیوتری خود را از بین ببرید و در هزینههای حل مشکلات سیستمهای کامپیوتری شرکت صرفه جویی نمایید.
قبل از هر اقدامی برای تعیین تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه باید میزان نیاز شرکت یا سازمان را به شبکه سنجید. تاکنون تجهیزات شبکه چه مقدار هزینههایی برای شما داشتهاند؟ در زمان خرابی سیستمها چه مقدار خسارت دیدهاید؟ و میزان اهمیت زیرساخت شبکه برای شما چقدر است؟ حتما این عوامل را در نظر بگیرید.
فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه وجود دارند که باید به آنها توجه کنید مثلا چه تعداد تجهیزات شبکه دارید؟ چه سرویسهایی در شبکه نصب شده؟ از شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه چه انتظاری دارید؟ چند بار متخصص پشتیبانی در محل کار باید حاضر شود ؟
برخی از شرکتهای تازه تاسیس برای مدتی به دلیل عدم بودجه کافی برای تامین هزینه نگهداری کامپیوتر استفاده از خدمات شبکه را به بعد موکول میکنند که صرف نظر کردن از این موضوع باعث بروز مشکلاتی در شبکه میشود و سر انجام هزینه سنگینی برای شرکت در بر دارد.
خیلی مطلب خوبی بود. ممنون از به اشتراک گزاری.